مـــن خـــدا را دارمـــــ . . .

مـــن خـــدا را دارمـــــ . . .

رحــمت به مادرم کــه مـــرا مجلس تو بـــرد

ایـــن شــوق نوکری اثر شبر مــــادر اسـت

هـم سنگــران آلــونک

اسلایدر

ماه نورانی قم

چهارشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ

 

دست نوشت :

 

از میان 400 امامزاده قابل احترام در شهر مقدس قم که همگی شان صاحب گنبد و سایبان هستند، حضرت معصومه (س) چیز دیگری است. مگر نه این که قدم در جای پای حضرت زهرا سلام الله علیها گذاشت و همچون او در عرصه  جهاد و تلاش برای اثبات حق کوشید تا جایی که جانش را فدای ولایت نمود و شهد شهادت نوشید!

پس همان گونه که زهرا الگوی مادران شد و روز ولادتش روز شادباش مادران شد، روز ولادت این حضرت نیز دلیل متقنی بر نامیدن گرامیداشت روزی به نام دختر شد.

حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه در خاندانی که سرچشمه علم و تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت و پس از شهادت پدرش عهده دار تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و مخارج آنان را نیز بر عهده گرفت.  

 

در روایات اسلامی آمده است:"حضرت معصومه (س) مقام علمی بلندی دارد. چنان که روزی جمعی از  شیعیان، به قصد دیدار و پرسش هایی از حضرت موسی بن جعفر (ع) پدر محترم ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. و متوجه شدند که امام کاظم (ع) در مسافرت است،در نتیجه پرسش های خود را به حضرت معصومه (س)که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند. فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش های خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از این که حضرت معصومه (س)جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتی پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. از قضای روزگار در بین راه با امام موسی بن جعفر(ع) مواجه شدند و ماجرا را تعریف کردند. وقتی امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کرد، سه بار فرمود: پدرش به فدایش."

می گویند: " یکی از دلایل معصومه نامیدن این بانو، آن است که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلی یافته است. و بر اساس برخی روایات، این لقب از سوی امام رضا (ع) به ایشان نسبت شده است؛ چنان که فقیه بلند اندیش و سپید سیرت شیعه، علامه مجلسی(ع) در این باره می گوید: امام رضا (ع) در جایی فرمود: هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

از اهل سنت نیز نقل شده است که پس از فاطمه زهرا (س) از جهت گستردگی شفاعت، هیج بانویی به پای، حضرت معصومه (س) نمی رسد. چرا که به جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، در بین فرزندان موسی بن جعفر (ع) بعد از برادرش، علی بن موسی الرضا (ع) در والاترین رتبه جای دارد و به همین دلیل است که به خاطر عظمت این بانوی بزرگوار نام کریمه اهل بیت را تنها به ایشان اعطا کرده اند. مگر نه این که امام رضا (ع) خواهران فراوانی داشت؟ اما معصومه چیز دیگری بود.این بانوی اسلام با ابعادی متفاوت، سفری را در پیش گرفت که همپای سفر حضرت زینب بود. در آن مرحله از تاریخ، حضرت معصومه (ع) همان رسالتی را به عهده داشت که حضرت زینب علیهاالسلام بعد از ماجرای خونین کربلا عهده دار آن شده بود؛ زیرا در آن روزگار، ظلم و خفقان دستگاه بنی عباس در همه جا سایه افکنده بود و کریمه اهل بیت برادرش احمدبن موسی علیه‏السلام و چند تن دیگر، تنها شخصیت هایی بودند که از توطئه بنی عباس آگاهی داشتند و عواقب آن را پیش بینی می‏کردند. بدین جهت، حضرت معصومه علیهاالسلام برای افشای چنین خیانتی عازم شهرهای ایران شد و به افشاگری بر ضد آنان پرداخت.

باری! به همین دلیل است روز ولادتش که تفسیری از معصومیت و تبعیت از ولایت است را خصلتی نیکو برای دختران دانسته  و آن را روز دختر نامیده اند.

اصلا، ماه ذیقعده زیباست. ماهی است که نه تنها سالروز ولادت کریمه اهل بیت، که روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم (ع)، حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) و سرانجام سالروز ولادت برادر حضرت معصومه (س) آقا امام رضا (ع) است. او که ضامن آهو لقب گرفت و او که نامش از این روی رضا نامیده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از خود بود.

پس بهتر است بگوییم فرا رسیدن ماه سترگ ذیقعده مبارک باد.

 

  • آلــــــو نــــــک . . .

دســت نوشـته های دوسـتان آلــونک  (۱)


ایام به کام 

میلاد بانوی آیینه ها بر شما مبارک 


آلـــونک مـی گـه:
ممنون

ایام بر شما هم مبارک ...

ارسـال دسـت نوشته:

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">